Witamina D kiedy i jak suplementować?

Witamina DKończy się lato coraz więcej dni pochmurnych, coraz mniej słońca. Postanowiłam, więc napisać o niedoborach i suplementacji witaminy D. Witamina D głównie syntetyzowana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Dostarczana jest także w diecie jednak w mniejszym stopniu. W związku z naszym położeniem geograficznym, stosowaniem kremów z filtrem oraz niedostateczną ekspozycję na słońce jesteśmy narażeni na niedobór witaminy D.

Czym grozi niedobór witaminy D?

Powszechnie brak witaminy D kojarzył się z krzywicą u dzieci i z osteoporozą u dorosłych. Owszem witamina D wpływa na gospodarkę wapniowo- fosforanową, ale pełni również inne funkcje. Z najnowszych badań wynika, że niedobór witaminy D powoduje znaczący wzrost ryzyka chorób ogólnoustrojowych – cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, chorób autoimmunologicznych, depresji czy nawet niektórych nowotworów.

Aby dostarczyć naszemu organizmowi wystarczającą ilość witaminy D trzeba w słoneczne dni (w Polsce od końca kwietni do początku września) między godziną 10 a 15, przez minimum 15 minut codziennie eksponować na słońce 18% procent powierzchni skóry.

Niestety nie każdy może sobie pozwolić na taki komfort. Myślisz mnie to nie dotyczy jem trochę ryb i czasem się opalam. Ja też tak myślałam, aż zbadałam stężenie 25-hydroksy witaminy D (25OHD) czyli aktywnej formy witaminy D. Dopiero wyniki uświadomiły mnie o niedoborze.

Według najnowszych wytycznych rekomendacje suplementowania witaminy D dotyczą ludzi zdrowych, a dawki podane dla poszczególnych grup nie wymagają wykonywania badania i jest to bezpieczne. Oczywiście, jeśli ktoś ma możliwość wykonania takiego badania jest to wskazane, aby dokładniej dobrać dawkę.

Jak i u kogo dawkować witaminę D?

Noworodki i niemowlęta
400 j.m./dobę suplementację rozpoczyna się od pierwszych dni życia. Chyba, że dziecko karmione jest mlekiem z dodatkami witaminy D. Wcześniakom, aż do osiągnięcia terminu planowanego porodu (40 tygodni) zalecane jest podawanie 800 j.m./dobę.

Dzieci i młodzież od 1. do 18. roku życia.
Od 600 j.m./dobę do 1000 j.m./dobę w zależności od masy ciała. Od października do kwietnia lub przez cały rok jeżeli synteza skórna jest niewystarczająca.

Dorośli
Zalecane dawki to od 800 – 2000 j.m./dobę. Rozpiętość ta wynika z wcześniej już poruszonych względów. Ilości spędzanego czasu na słońcu, stosowanych kremów z filtrem czy jasnej karnacji skóry, która uniemożliwia ekspozycję na słońce.

Kobiety ciężarne powinny suplementować witaminę D w dawkach 1500 – 2000 j.m./dobę nie później niż od drugiego trymestru ciąży. Podobne dawki zalecane są osobom starszym ze względu na starzenie się skóry i obniżoną syntezę skórną. Witamina D bardzo dobrze rozpuszcza się w tłuszczach. Nadmiar tkanki tłuszczowej gromadzi witaminę D i zmniejsza jej dostępność. Pacjenci otyli powinni, zatem zażywać zwiększone dawki witaminy D, aby mogła spełniać swoją rolę w organizmie.

Preparaty witaminy D.

Kapsułki

  • 400 j.m. – Bobik D, D-Vitum, Ibuvit D,
  • 800 j.m. – D-Vitum 800 j.m.
  • 1000 j.m. – Vitrum D3 , D-Vitum forte 1000 j.m.
  • 2000 j.m. – Vitrum D3 forte,Vitum forte 2000 j.m.

Zanim sięgniecie po preparaty z witaminą D do czego zachęcam. Zerknijcie na skład swojego zestawu witamin lub tranu do którego producenci dodają witaminę D wykorzystując fakt dobrej rozpuszczalności w tłuszczach. Powszechnie wiemy, że trzeba zażywać magnez, ale zadbajcie też o odpowiednią syntezę lub suplementację tak życiodajnej i słonecznej witaminy D.

Bibliografia

  1. Wytyczne dla lekarzy rodzinnych dotyczące suplementacji witaminy D.

1 Comment on Witamina D kiedy i jak suplementować?

Leave a Reply